Für Ärzte

Konflikt-management in der Arztpraxis

Konfliktmanagement in der Arztpraxis – Wege zu einem harmonischen Praxisalltag

Conflicts in a doctor’s office can be diverse and can occur either internally, between staff and management or among colleagues, or externally, i.e. with patients. Each of these conflicts has the potential to permanently disrupt your day-to-day practice and thus negatively affect the well-being of everyone involved. Effective conflict management in the doctor’s office is therefore essential in order to create a positive working atmosphere and thus ensure that your patients receive the best possible care.  

This article first looks at the different types of conflicts that can arise in medical practices and also offers strategies for resolving them. It gives you valuable tips and tools to help you deal with your conflicts constructively in the future and to strengthen the cohesion of your practice team in the long term.

Effektives Konfliktmanagement in der Arztpraxis

If you have ever worked in a team, you will certainly know that disagreements are a part of everyday work and (to a certain extent) are completely normal. However, it is important that conflicts in the doctor’s office can be resolved quickly and efficiently to the consensus of all parties involved. 

Internal conflicts within your practice team can be triggered by a variety of factors, including different working styles, personal differences, misunderstandings and communication problems. Such conflicts can significantly affect your team dynamics and reduce the efficiency and satisfaction of employees. Your patients will also notice this and, in the worst case, will be less likely to visit your practice. 

External conflicts with patients

Patients are often in a particularly vulnerable position due to their role as those seeking help. This requires particularly non-violent and understanding communication. Conflicts with patients often arise from misunderstandings, inadequate communication or simply dissatisfaction with your treatment. These conflicts can strain the relationship of trust with your patients and have a negative impact on your practice’s reputation. To prevent doctor-patient conflicts from escalating, you should act in a particularly appreciative, respectful and empathetic manner.  

De-escalation strategies in everyday practice

Deeskalationsstrategien helfen, Konflikte frühzeitig zu erkennen und zu entschärfen, bevor sie eskalieren. Dazu zählen ruhige und kontrollierte Reaktionen, das Vermeiden von Schuldzuweisungen und das Fokussieren auf Lösungen statt auf Probleme. Wenn Sie dies durch herkömmliche Mittel des Konfliktmanagements in der Arztpraxis nicht bewältigen können, sollten Sie frühzeitig einen Mediator und Konfliktmanager hinzuziehen. Denn eine neutrale Person hilft dabei, die Gemüter zu beruhigen und eine objektive Sicht auf den Zwiespalt einzunehmen. Unsere Experten sind im Konfliktmanagement in der Arztpraxis bestens geschult und stellen Ihnen gerne die passende Vermittlungsperson zur Seite.  

Grundlagen des Konfliktmanagements

Überall dort, wo Menschen zusammentreffen, gibt es ein erhöhtes Konfliktpotential. Eine Arztpraxis ist dafür prädestiniert, da erkrankte Menschen zu Unzufriedenheit und Frustration neigen können. Konfliktmanagement in der Arztpraxis ist deshalb das tägliche Brot, mit dem Sie Konflikte schnellstmöglich deeskalieren und so die Zufriedenheit Ihrer Mitarbeitenden und Patienten sicherstellen können.  

Kommunikationstechniken und Vermittlungsfähigkeiten

Effektive Kommunikationstechniken sind das Herzstück des Konfliktmanagements in der Arztpraxis. Dazu gehören aktives Zuhören, Empathie und klare, respektvolle Ausdrucksweise. Ihre Vermittlungsfähigkeiten sind entscheidend, um zwischen Konfliktparteien zu moderieren und eine für beide Seiten akzeptable Lösung zu finden. Als Arzt sollten Sie sich immer auch Ihrer Rolle und Verantwortung als Experte und Vertrauensperson bewusstwerden und diese für sich, Ihr Team und Ihre Patienten achtsam nutzen.  

Es lohnt sich, die vier Schritte der sogenannten „gewaltfreien Kommunikation“ zu verinnerlichen, der auch als Basis für Konfliktmanagement in der Arztpraxis hervorragend funktioniert: 

  • Beobachtung: Konzentrieren Sie sich auf konkrete Beobachtungen, anstatt Bewertungen oder Interpretationen über das Verhalten Ihres Konterparts zu machen. Durch das Beschreiben Ihrer Beobachtung, die auf Fakten beruhen, kommunizieren Sie automatisch klarer und objektiver.  
  • Gefühl: Drücken Sie Ihre Gefühle auszudrücken, anstatt diese zu unterdrücken. So kommunizieren Sie ehrlicher und authentischer und finden ein Vertrauensverhältnis, auf dessen Basis Sie einen Konsens für den Konflikt finden können. 
  • Bedürfnis: Sie helfen anderen, sich besser zu verstehen, wenn Sie Ihre Bedürfnisse klar ausdrücken. 
  • Handlungsanforderung: Durch das vorsichtige Ausdrücken von Handlungsanforderungen bitten Sie andere, Ihre Kommunikationsbedürfnisse zu erfüllen, ohne sie dabei unter Druck zu setzen. 

Praktische Werkzeuge für das Konfliktmanagement

Rolle von Feedback und Teammeetings

Regular feedback and team meetings promote open communication within your practice team and also offer you a platform to address conflicts at an early stage and work together to find solutions. This strengthens trust within the team and promotes constructive collaboration. Schedule team meetings and feedback sessions at regular intervals in which your employees can openly address points that they would like to improve. The golden rule is: the best conflict management in a doctor’s practice is conflict prevention.  

training and further education for employees

Special training and further education in the area of ​​conflict management and communication techniques can raise awareness of conflicts and improve your employees‘ ability to deal with conflicts. This contributes to an overall more harmonious working atmosphere in your practice.  

Vorbeugung von Konflikten

building a positive practice culture

A positive practice culture based on respect, openness and cooperation can prevent many conflicts from the outset. Clear values ​​and rules of conduct that are lived by all employees create a harmonious working environment. To create a pleasant corporate culture, you should work together to develop norms and rules that everyone adheres to and that everyone can refer to should a rule be broken. 

Stress Management and Mindfulness in the Team

Stress is also a common trigger for conflicts. Through meditation and mindfulness training, your employees can learn to deal better with stress and pressure in the future. During particularly busy times, you can plan a mindfulness session for your employees in the morning and give them more time for breaks and relaxation.  

Well thought-out and well-implemented conflict management in the doctor’s office contributes significantly to a harmonious and efficient day-to-day practice, strengthens your team and improves overall patient satisfaction. By applying the strategies and tools presented here, you can deal with conflicts constructively in the future and create a balanced, conflict-free working environment.